Op de Zeeridder besteden we veel aandacht aan het vieren van de jaarfeesten. De jaarfeesten hebben allemaal hun eigen bijzondere betekenis en karakter. Ze nodigen ons uit om te verbinden met onszelf, elkaar en de natuur. Jaarfeesten gaan mee in het ritme van de natuur. Binnen de vrijeschool is ademhalen een belangrijk thema. Spanning en ontspanning. Naar binnen keren en weer naar buiten. Deze ademhaling zie je terug in de dagindeling in de klassen, de weekindeling en de jaarindeling.

Ook de aarde heeft een ademhaling. De ademhaling van dag en nacht, van eb en vloed en van de seizoenen die komen en gaan. Het jaarritme op de Zeeridder, waarbij steeds toegeleefd wordt naar een ander jaarfeest, ademt mee met deze seizoenen. Zo ontstaat verbinding met de ademhaling van de aarde.

Bij het vieren van de jaarfeesten zijn ook de ouders betrokken. Zo bakken er een aantal ouders pannenkoeken voor het Lichtjesfeest, helpen ze hun kleuters met het uithollen van de knol voor Sint-Maarten, wordt er veel lekkers gebakken voor het oogstfeest en mogen ouders ook vaak komen meevieren bij de lantaarnoptocht, de lente-intocht en het midzomerfeest.

Jaarfeesten

Samen vieren, het jaar rond

Het Oogstfeest / Michaelsfeest: 29 september

Oogstfeest ~ Michaelsfeest

Herfst

Michael wordt gezien als brenger van de zonnekracht. Hij zorgt voor sterke gewassen en voor een goede oogst. Voor de mens is hij de helpende hand in strenge winters, hij geeft kracht om door de winter te komen. Maar er is meer: Het Michaelsfeest is het feest van de engel die een draak verslaat. Michael spoort ons aan om onze kracht te gebruiken: We kunnen het kwaad in onszelf en om ons heen leren herkennen, en het bestrijden. Het Michaelsfeest is dus ook het feest van de moed.

Bij de kleuters vieren wij het oogstfeest met het Appeltjesfeest. Wij gaan op zoek naar het appelvrouwtje en bakken allerlei lekkers met de gevonden appels.

Sint Maarten

Herfst

Sint-Maarten was een ridder, die de helft van zijn warme mantel aan een bedelaar gaf. Hij is door deze daad van menslievendheid het symbool geworden van offerbereidheid en goedheid. Je hart wordt aangesproken als je Sint-Maarten viert. Maar ook is Sint-Maarten een lichtfeest. De kinderen gaan met uitgeholde knollen als lantaarns langs de deuren en zingen liedjes over Sint Maarten.

De oudste leerlingen gaan niet mee met de lantaarnoptocht. Voor hen zal het feest in het teken staan van burgerschap-solidariteit. 

Kerstmis 25 en 26 december

Kerstmis

Winter

Het feest van kerst vieren we op het moment van de winterzonnewende. De zon is over haar diepste punt heen; vanaf nu wordt het weer lichter. We vieren een feest van samenzijn, het nieuwe begin en het nieuwe leven.

Driekoningen: 6 januari

Driekoningen

Winter

Op 6 januari herdenken we dat er drie koningen, of wijzen, uit het Oosten het Christuskind kwamen aanbidden. Zij gaven het Kind goud, wierook en mirre. Deze gaven kun je ook symbolisch zien. Goud staat dan voor inzicht in de goddelijke en geestelijke wereld, wierook voor offerbereidheid en deugd en mirre voor de verbinding van de ziel met het eeuwige, onsterfelijke.

Lichtjesfeest

Winter

Het Lichtjesfeest is het laatste van de lichtfeesten en het feest van het steeds sterker wordende daglicht. Het idee achter dit feest is, dat Moeder Aarde het nieuw geschapen licht opdraagt aan de schepping. Wij brengen dan met de kinderen de laatste restjes licht terug naar de aarde, opdat alles in de natuur weer groeien mag. Daarbij genieten wij van het eten van zelfgebakken pannenkoeken.

Carnaval ~ Vastenavond

Winter

Carnaval was van oudsher een uitbundig feest dat aan de sobere vastentijd voorafging. Wij vieren op school Vastenavond d.m.v. een optocht met heel de school. Zoals een echte Bergse school betaamt, maken wij er echt een feest van!

Lente intocht

Lente Intocht

Lente

De Lente Intocht valt een week voor Pasen, en tijdens dit feest maken de kinderen lentestokken. Tijdens onze optocht draagt ieder kind een eigen “levensboom”, net als in de voorchristelijke lenteoptochten met symbolen van het (nieuwe) leven en de lente: een broodhaan. Hanen kondigen immers de nieuwe dag aan, het nieuwe leven in de lente. Daarnaast is de zon in de paasstok terug te vinden: het rad om de stok heen verbeeldt het zonnerad. De vruchten die we aan de stok hangen zijn verder symbolisch de dragers van het nieuwe levenszaad. 

Bloemenfeest

Zomer

Het Bloemenfeest is op school een feest van licht, lucht en kleur. De bloemen in de boog en in de kransen van de kinderen zijn zelfgemaakt, van papier. Dit symboliseert het mensenwerk dat nodig is om de wereld een beetje mooier te maken. De kinderen dansen op het schoolplein om de meiboom. De boom heeft veldbloemen in de top en met de kleurige linten maken de kinderen ingewikkelde patronen. 

Midzomerfeest

Zomer

Midzomerfeest is het laatste jaarfeest voor de grote vakantie, het valt samen met de zomerzonnewende, vanaf nu worden de dagen weer korter. Het is het feest van de Midzomernacht. Een geweldige overvloed biedt ons de natuur. Ook wij voelen meegenomen in deze bonte, warme wereld. We genieten van alles wat de natuur ons biedt en van elkaar. We vieren het buiten met de vier elementen van de natuur: aarde, lucht, wateren vuur. De kinderen dragen bloemenkransen en we gaan picknicken met heel de school, ouders en gezinnen. Ook heel bijzonder: tijdens dit feest springen de 6e klassers over het vuur hun nieuwe leven tegemoet, van basisschool naar middelbaar.